Top
Στρες και σακχαρώδης διαβήτης - Κρητικού Μαρίνα
fade
7986
post-template-default,single,single-post,postid-7986,single-format-image,eltd-core-1.1.1,flow child-child-ver-1.0.0,flow-ver-1.3.6,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-type2,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Στρες και σακχαρώδης διαβήτης

Ο σακχαρώδης διαβήτης  είναι μια παθολογική κατάσταση που χαρακτηρίζεται από υψηλά επίπεδα γλυκόζης (σάκχαρο) στο αίμα. Σε φυσιολογικές συνθήκες, οι διάφορες τροφές στον οργανισμό χρησιμοποιούνται με τη βοήθεια της ινσουλίνης. Η ινσουλίνη, είναι μια ορμόνη που παράγεται από το πάγκρεας και είναι απαραίτητη ώστε τα κύτταρα να παίρνουν την ενέργεια που χρειάζονται. Ο σακχαρώδης διαβήτης οφείλεται σε ανεπάρκεια έκκρισης ινσουλίνης από το πάγκρεας ή σε μειωμένη αποτελεσματικότητα της ινσουλίνης που παράγεται. Στη συγκεκριμένη πάθηση, το σάκχαρο που παίρνει ο οργανισμός από τις τροφές παραμένει στο αίμα και δεν μπαίνει στα κύτταρα. Για το λόγο αυτό, βρίσκεται σε υψηλές ποσότητες στο αίμα. Στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 900.000 διαβητικοί, εκ των οποίων οι μισοί είναι χωρίς αγωγή και μόνο οι 250.000 είναι σωστά ρυθμισμένοι.

Η επίδραση του στρες στον έλεγχο του διαβήτη μπορεί να είναι άμεση ή έμμεση. Το στρες σχετίζεται με την εγρήγορση του οργανισμού, η οποία επηρεάζει την απελευθέρωση κάποιων ορμονών, όπως είναι η κορτιζόλη και οι κατεχολαμίνες που εμπλέκονται στο πώς ανταποκρίνεται ο οργανισμός μας (υπεργλυκαιμική απόκριση). Το σάκχαρο το εκκρίνει ο οργανισμός μας, αλλά και το παίρνει από τις τροφές. Έτσι, ακόμα μία επίδραση του στρες είναι και η αύξηση της παραγωγής του σακχάρου από τον οργανισμό. Η σωστή διατροφή, η άσκηση, η λήψη της φαρμακευτικής αγωγής, όπως επίσης και η αποχή από το αλκοόλ και το κάπνισμα, είναι σημαντικά στοιχεία για τη σωστή ρύθμιση του σακχαρώδους διαβήτη. Το στρες, συντελεί ώστε τα άτομα να μην ακολουθούν τις παραπάνω συμπεριφορές υγείας, αλλά να υιοθετούν πιο επιβλαβείς συνήθειες.

Η σωστή διαχείριση του στρες, είναι το κλειδί για την αντιμετώπιση των παραπάνω θεμάτων. Η εκμάθηση και η καθημερινή εφαρμογή δεξιοτήτων όπως τεχνικές χαλάρωσης, τεχνικές επίλυσης προβλήματος, καθώς επίσης και τεχνικές σωστής διαχείρισης του χρόνου, μπορούν να αποδειχθούν πολύτιμα εργαλεία. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα από δύο επιστήμονες στην Αυστραλία, στα άτομα που συμμετείχαν σε τέτοια εκπαιδευτικά προγράμματα, βελτιώθηκε ο γλυκαιμικός τους έλεγχος, όπως επίσης και τα επίπεδα του στρες τους, μειώθηκαν (Soo & Lam, 2009).
Μαρίνα Κρητικού
Ψυχολόγος Υγείας – Συστημική Σύμβουλος
marina.kritikou@yahoo.com

 

Πηγή Φωτογραφίας: www.healthview.gr