Top
Χρόνια νοσήματα: ποια είναι και πώς βοηθάει ο ψυχολόγος υγείας - Κρητικού Μαρίνα
fade
8158
post-template-default,single,single-post,postid-8158,single-format-image,eltd-core-1.1.1,flow child-child-ver-1.0.0,flow-ver-1.3.6,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-type2,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Χρόνια νοσήματα: ποια είναι και πώς βοηθάει ο ψυχολόγος υγείας

Τι εννοούμε με τον όρο χρόνια νοσήματα; Τα κριτήρια με τα οποία ορίζεται σαν χρόνια μια σωματική ασθένεια είναι η χρονική διάρκεια, ο βαθμός σοβαρότητάς της, η επίδραση η οποία επιφέρει στη λειτουργικότητα του ατόμου και η ανάγκη την οποία δημιουργεί για διαρκή φροντίδα από τις υπηρεσίες υγείας (Ασημόπουλος, 2003).

Στα χρόνια νοσήματα ανήκουν:
a. Η νόσος του Parkinson και άλλα εκφυλιστικά νοσήματα του Νευρικού Συστήματος
b. Όλα τα αυτοάνοσα νοσήματα (σκλήρυνση κατά πλάκας, ερηθυματώδης λύκος, αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα, ρευματοειδή αρθρίτιδα)
c. Καρδιαγγειακές παθήσεις και συγγενείς καρδιοπάθειες
d. Σακχαρώδης διαβήτης και άλλα μεταβολικά σύνδρομα
e. Νεοπλασίες όλων των συστημάτων (καρκίνος)
f. Ψωρίαση και άλλα χρόνια δερματικά νοσήματα
g. Άλλες σπάνιες παθήσεις
h. Χρόνιος πόνος

 
Οι συνηθέστεροι τρόποι παρέμβασης για την ψυχολογική στήριξη των χρόνια ασθενών είναι:
1. η πληροφόρηση,
2. η αξιοποίηση της κοινωνικής υποστήριξης,
3. η εκμάθηση τεχνικών διαχείρισης του στρες,
4. η χρήση ειδικών παρεμβατικών και θεραπευτικών στρατηγικών και τεχνικών,
5. η οικογενειακή θεραπεία

 

Η διαχείριση των δυσάρεστων σωματικών συμπτωμάτων του ατόμου, γίνεται σε 3 στάδια: 1ο στάδιο: Ο ασθενής ενθαρρύνεται να στρέψει την προσοχή του προς τα συμπτώματα: τι ακριβώς, πότε καλύτερα, πότε χειρότερα, 2ο στάδιο: Ο ασθενής ενθαρρύνεται να αναθεωρήσει προσωπικές αξίες ζωής (αποδοχή της νέας κατάστασης) και τους στόχους – φιλοδοξίες, 3ο στάδιο: Δημιουργία πλάνου δράσης (αποδοχή και δράση) με τις παρακάτω τεχνικές: α) απόσπαση προσοχής, β) σχεδιασμός δραστηριοτήτων (π.χ., αλλαγή συνηθειών), γ) πρόκληση και έλεγχος δυσάρεστων σκέψεων, δ) Εκμάθηση τεχνικών (π.χ., χαλάρωση) και ε) ΄΄βηματοδότηση΄΄ υποχρεώσεων (σχεδιασμός στοχευμένου πλάνου) για μείωση πόνου και κούρασης.

 

Μαρίνα Κρητικού
Ψυχολόγος Υγείας/Οικογενειακή-Συστημική Σύμβουλος
marina.kritikou@yahoo.com

 

Πηγή Φωτογραφίας: www.dietaplasma.gr