Top
Άσκηση και εγκυμοσύνη. Σχέση ζωής! - Κρητικού Μαρίνα
fade
9219
post-template-default,single,single-post,postid-9219,single-format-image,eltd-core-1.1.1,flow child-child-ver-1.0.0,flow-ver-1.3.6,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-type2,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Άσκηση και εγκυμοσύνη. Σχέση ζωής!

Η συμβολή της άσκησης στο καρδιαγγειακό σύστημα του ανθρώπου έχει πολλαπλά επισημανθεί. Ωστόσο, εκείνο που ακόμα δεν έχει γίνει ευρέως γνωστό είναι η επίδραση της άσκησης στην εγκυμοσύνη. Άραγε κατά πόσον η φυσική δραστηριότητα κατά τους 9 εκείνους ιδιαίτερους μήνες που θα οδηγήσουν στη γέννηση του παιδιού αναβαθμίζει το επίπεδο υγείας της εγκύου γυναίκας, την προστατεύει από κινδύνους και  διευκολύνει τον τοκετό της?

Καταρχήν, είναι πλέον σαφές ότι η μέτρια σωματική άσκηση χωρίς υπερβολές προστατεύει τη γυναίκα σημαντικά από τον κίνδυνο εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη κυήσεως. Ως γνωστόν, ο σακχαρώδης διαβήτης που εμφανίζεται στην εγκυμοσύνη δημιουργεί πλήθος επιπλοκών τόσο στη μητέρα όσο και στο έμβρυο, μεταξύ των οποίων συγγενείς ανωμαλίες εμβρύου, γέννηση νεογνών αυξημένου βάρους (μακροσωμία), συνακόλουθα τραύματα κατά τον τοκετό, σύνδρομο αναπνευστικής δυσχέρειας, ηλεκτρολυτικές διαταραχές. Επομένως, η μείωση της πιθανότητας εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη κύησης είναι κεφαλαιώδους σημασίας για την υγεία της μητέρας και του εμβρύου. Αυτό άλλωστε επιβεβαιώνει και πρόσφατη δημοσιευμένη εργασία του 2011 στο περιοδικό British Journal Sports Med,όπου τονίζεται ότι η σωματική άσκηση βελτιώνει τα επίπεδα γλυκόζης όπως αυτά μετρώνται κατά την 24η-28η εβδομάδα της εμβρυϊκής ζωής.

Επίσης, έχει αποδειχτεί ότι η αλλαγή τρόπου ζωής κατά τη διάρκεια της κύησης συμβάλλει στην αποτροπή υπερβολικής αύξησης του βάρους. Σε έρευνα Καναδών επιστημόνων δημοσιευμένη το τρέχον έτος τονίζεται αυτή ακριβώς η ευεργετική επίδραση της άσκησης σε συνδυασμό με  τη βελτίωση της διατροφής μεταξύ 20ης-36ης εβδομάδας της κύησης. Το γεγονός αυτό μάλιστα είναι ακόμη πιο εμφανές σε περιπτώσεις παχύσαρκων ή υπέρβαρων εγκύων που ακολούθησαν συστηματικό πρόγραμμα μέτριας σωματικής άσκησης.

Παρόλα τα ανωτέρω οφέλη, τα οποία συνεπάγονται την καλύτερη υγεία της εγκύου και ενδεχόμενα την ευκολότερη αποπεράτωση του τοκετού, θα αναρωτηθεί κάποιος: Μήπως μπορεί η άσκηση να βλάψει το νεογνό? Πρόσφατα δημοσιευμένα ερευνητικά δεδομένα υποστηρίζουν ότι η περιγεννητική νοσηρότητα των νεογνών μητέρων που ακολούθησαν πρόγραμμα άσκησης επουδενί δεν επιβαρύνθηκε. Ενδεχομένως μάλιστα, μεγαλύτερες μελέτες στο μέλλον να αναδείξουν και οφέλη από τη μέτρια σωματική άσκηση πέρα από την υγεία της εγκύου και στην άμεση υγεία του νεογνού.

Ποιος λοιπόν είναι ο κατάλληλος τρόπος άσκησης κατά την εγκυμοσύνη? Η μέτρια σωματική άσκηση όπως ο περίπατος, ήπια αθλήματα όπως χαλαρό κολύμπι και γενικότερα η αερόβια άσκηση με την προϋπόθεση πάντα ότι η έγκυος γυμναζόταν στοιχειωδώς και πριν μείνει έγκυος ώστε να προληφθεί υπερβολική μεταβολή των αιμοδυναμικών παραμέτρων της, δεδομένων και των καρδιαγγειακών μεταβολών που εμφανίζονται κατά τη διάρκεια της κύησης. Με τον τρόπο αυτό, η έγκυος γυναίκα θα διατηρήσει ένα καλύτερο επίπεδο ποιότητας ζωής, θα διευκολύνει τη διαδικασία του τοκετού με τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης της και την αποφυγή εύκολου κάματου. Ακόμη, γυμνάζοντας μυϊκές ομάδες της κοιλιακής χώρας πάντα σε ήπια πλαίσια υπό την καθοδήγηση του Μαιευτήρα-Γυναικολόγου και του γυμναστή της, θα ενδυναμώσει περιοχές του σώματος που συνδέονται άμεσα με τη διαδικασία του τοκετού, αυξάνοντας τις πιθανότητες για μια ευκολότερη γέννα χωρίς επιπλοκές.  Παράλληλα, με τη σωματική άσκηση  θα μπορέσει να αντιμετωπίσει ή και να προλάβει και το όποιο stress της εγκυμοσύνης, συνδέοντας τη μοναδική αυτή περίοδο της ζωής της και τη γέννηση του παιδιού της με την άσκηση.

Η άσκηση λοιπόν συνιστά «φάρμακο» και για την έγκυο γυναίκα κατά την περίοδο της εγκυμοσύνης της, με την προϋπόθεση ότι εκτελείται σωστά και υπό οδηγίες ειδικών, ώστε να προληφθεί ο κίνδυνος υπερβολικής κόπωσης για τη γυναίκα που μπορεί να επιφέρει αντίθετα αποτελέσματα. Ξεκινήστε λοιπόν από τώρα να αθλείστε ώστε όταν σας χαριστεί το πολύτιμο δώρο της εγκυμοσύνης να μπορείτε να αξιοποιήσετε τα οφέλη της άσκησης. Και συνεχίστε να αθλείστε κατάλληλα και κατά την εγκυμοσύνη της, κάνοντας με τον τρόπο αυτό μια πραγματική «κίνηση ζωής» για εσάς και για το παιδί σας.

 

Πηγή: http://www.smarthealth.gr