Top
Πώς θα αποφύγετε την άνοια - Κρητικού Μαρίνα
fade
10087
post-template-default,single,single-post,postid-10087,single-format-image,eltd-core-1.1.1,flow child-child-ver-1.0.0,flow-ver-1.3.6,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-type2,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Πώς θα αποφύγετε την άνοια

Σχεδόν ένα στα δύο κρούσματα άνοιας μπορούν να αποφευχθούν, εάν όλοι οι 40άρηδες υιοθετήσουν υγιεινό τρόπο ζωής, σύμφωνα με μία νέα παγκόσμια έκθεση.

Την έκθεση, που θα παρουσιαστεί τον Φεβρουάριο στην δεύτερη Παγκόσμια Σύνοδο Καινοτομίας στην Υγεία (WISH 2015) στην Ντόχα του Κατάρ, συντάσσει ομάδα επιστημόνων με επικεφαλής τον πρώην υπουργό Υγείας της Βρετανίας δρα Άρα Ντάρζι, καθηγητή Χειρουργικής στο Imperial College του Λονδίνου (ICL).

Όπως δήλωσε ο δρ Ντάρζι, είναι πλέον καλά τεκμηριωμένο ότι ο τρόπος ζωής ευθύνεται για σημαντικό ποσοστό των κρουσμάτων άνοιας.

Στην πραγματικότητα, «μόνο στη Βρετανία θα μπορούσαν να αποτρέπονται σε ετήσια βάση 80.294 κρούσματα άνοιας, εάν όλοι οι ενήλικες υιοθετούσαν ορισμένες συνήθειες που ωφελούν τον εγκέφαλο», είπε.

Οι συνήθειες αυτές είναι η υγιεινή διατροφή, η συστηματική γυμναστική και η συστηματική εξάσκηση των νοητικών δεξιοτήτων με απαιτητικές δραστηριότητες όπως τα παζλ και τα σταυρόλεξα.

«Η άνοια, αυτή η εκφυλιστική πάθηση του εγκεφάλου που στερεί από τους πάσχοντες την προσωπικότητα και τελικά την αξιοπρέπειά τους, είναι μία από τις πιο επίφοβες ασθένειες του ανθρώπινου είδους και μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε», τόνισε ο δρ Ντάρζι.

«Ο κόσμος δεν πρέπει να κάθεται με σταυρωμένα χέρια, ελπίζοντας ότι θα βρεθεί κάποιο φάρμακο γι’ αυτήν, αλλά να λάβει τα μέτρα του με βάση τα επιστημονικά στοιχεία ότι οι αλλαγές στον τρόπο ζωής και οι προσπάθειες διέγερσης του εγκεφάλου μπορούν να τον προστατεύσουν. Πρέπει να φροντίσουμε τον εγκέφαλό μας σε ατομικό επίπεδο, οξύνοντας την ικανότητά μας στο σκάκι, λύνοντας τα σταυρόλεξα για “δυνατούς λύτες” και φτιάχνοντας τα παζλ με τα 10.000 κομμάτια» πρόσθεσε.

Όλα αυτά όμως, δεν πρέπει να αρχίσουν στην τρίτη ηλικία, αλλά πριν από τα 50 μας χρόνια. «Η υγιεινή διατροφή, η αποφυγή της παχυσαρκίας και η άφθονη γυμναστική παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην υγεία του εγκεφάλου, διότι πλέον είναι αποδεδειγμένο πως ό,τι ωφελεί την καρδιά, ωφελεί και τον εγκέφαλο», υπογράμμισε.

Από τις ασθένειες που πλήττουν τον εγκέφαλο και συντελούν στην εμφάνιση της άνοιας, ο δρ Ντάρζι είπε ότι οι πιο σημαντικές είναι η υπέρταση και ο σακχαρώδης διαβήτης.

Η μη ρυθμισμένη υπέρταση, λ.χ., αυξάνει κατά 60% τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας, ενώ πάνω από ένα στα τρία κρούσματα άνοιας οφείλονται στον σακχαρώδη διαβήτη.

Επομένως η ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης στην μέση ηλικία και η ρύθμιση του σακχάρου από την πρώτη στιγμή που κάποιος μαθαίνει ότι έχει διαβήτη, έχουν ζωτική σημασία.

Πολύ σημαντική είναι επίσης η σωστή θεραπεία για την κατάθλιψη, διότι διπλασιάζει τις πιθανότητες αγγειακής άνοιας και αυξάνει κατά 65% τον κίνδυνο εκδήλωσης της νόσου Αλτσχάιμερ, σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες.