Top
Παιδιά και διπλά μηνύματα: τι είναι και πώς τα επηρεάζουν; - Κρητικού Μαρίνα
fade
10391
post-template-default,single,single-post,postid-10391,single-format-image,eltd-core-1.1.1,flow child-child-ver-1.0.0,flow-ver-1.3.6,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-type2,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Παιδιά και διπλά μηνύματα: τι είναι και πώς τα επηρεάζουν;

Η επικοινωνία με τα παιδιά μας μπορεί να γίνει πολύ δύσκολη μερικές φορές. Οι γονείς προσπαθούν να είναι όσο γίνεται πιο ξεκάθαροι και συνεπείς στα όσα λένε στα παιδιά, κάτι το οποίο δεν είναι πάντα εφικτό. Κάποιες φορές στέλνουν και διπλά μηνύματα,  τα οποία λέγονται έτσι καθώς τα  στέλνουν οι γονείς στα παιδιά τους, αφορούν το ίδιο θέμα και είναι αντιφατικά. Η συμπεριφορά των γονιών τις περισσότερες φορές δεν είναι σταθερή απέναντι στα παιδιά. Διάφοροι παράγοντες την επηρεάζουν, όπως το πόσο καλά μπορεί να έχει πάει η μέρα στην δουλειά ή σε κάποιο άλλο τομέα. Έτσι, για την ίδια συμπεριφορά που μπορεί να εκδηλώσει ένα παιδί, οι γονείς ανάλογα με το πώς έχει πάει η μέρα τους μπορεί να αντιδράσουν διαφορετικά.

Για παράδειγμα, τα παιδιά μπορεί να κάνουν μια ζημιά και οι γονείς επειδή ήταν σε καλή διάθεση να μην δώσουν σημασία, ενώ για την ίδια ακριβώς ζημιά, άλλη φορά επειδή οι γονείς θα έχουν μια δύσκολη μέρα θα μαλώσουν πολύ έντονα το παιδί για την ίδια ακριβώς ζημιά. Το αποτέλεσμα της παραπάνω συμπεριφοράς, είναι ότι το παιδί παίρνει διπλό μήνυμα και δεν ξέρει τι να περιμένει από τους γονείς. Μπερδεύεται πολύ, αγχώνεται ακόμα πιο πολύ και φυσικά επαναλαμβάνει την ίδια συμπεριφορά.

Τα παιδιά έχουν ανάγκη από ένα σταθερό περιβάλλον με γονείς που θα φέρονται με όσο μεγαλύτερη συνέπεια γίνεται. Είναι γεγονός ότι δεν είμαστε ρομποτ, προγραμματισμένοι να είμαστε πάντα χαρούμενοι και να μπορούμε να ανταποκριθούμε όπως πρέπει στις ανάγκες των παιδιών μας. Τις περισσότερες φορές είναι πολύ δύσκολο μόλις κλείνουμε την πόρτα του σπιτιού μας να κλείνουμε και έξω όλα τα άγχη και τις δυσκολίες της εργασιακής μας ημέρας. Επιβάλλεται όμως να το προσπαθούμε, γιατί έτσι αυτό που θα καταφέρουμε είναι να εξελίξουμε τον εαυτό μας και να γίνουμε καλύτερο παράδειγμα για τα παιδιά μας.

Άλλη μια περίπτωση στην οποία τα παιδιά μας εισπράττουν διπλά μηνύματα, είναι όταν το λεκτικό και το μη-λεκτικό κομμάτι της επικοινωνίας μας δεν συμβαδίζουν. Για παράδειγμα μπορεί να λέμε ότι δεν θυμώσαμε για την ζημιά που μόλις έγινε, αλλά να μαζεύουμε απότομα και νευρικά τα κομμάτια από το σπασμένο παιχνίδι. Σε αυτή την περίπτωση τα παιδιά εισπράττουν το μη-λεκτικό μέρος του μηνύματος, καθώς είναι πολύ πιο ισχυρό.

Συνεπώς, είναι πολύ βασικό όταν είμαστε με τα παιδιά να εστιάζουμε στην επαφή και την επικοινωνία μας μαζί τους!Στον ποιοτικό και ποσοτικό χρόνο με αυτά!

 

Μαρίνα Κρητικού
Ψυχολόγος Υγείας – Οικογενειακη/ Συστημική Σύμβουλος
marina.kritikou@yahoo.com

 

Πηγή φωτογραφίας: www.jenny.gr