Top
Ώρα φαγητού: Ιδανική ώρα ή ώρα πανικού;
fade
4916
post-template-default,single,single-post,postid-4916,single-format-image,eltd-core-1.1.1,flow child-child-ver-1.0.0,flow-ver-1.3.6,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-type2,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Ώρα φαγητού: Ιδανική ώρα ή ώρα πανικού;

«Μεσημεριανή ώρα και όλη η οικογένεια μαζεύεται στο τραπέζι για φαγητό». Μια εικόνα που μοιάζει πολύ ιδανική για τους γρήγορους ρυθμούς ζωής που ζούμε και τις πολλές ώρες δουλειάς που καλούνται οι γονείς να καλύψουν, για οικονομικούς κυρίως λόγους. Έτσι, τη μεσημεριανή ώρα που οι πιο παλιές γενιές είχαν συνδέσει με οικογενειακή συγκέντρωση και ατελείωτες συζητήσεις γύρω από το μεσημεριανό τραπέζι, τα παιδιά που μεγαλώνουν τώρα, την αντιλαμβάνονται τελείως διαφορετικά.

Τα παιδιά των τελευταίων δεκαετιών, τρώνε συνήθως μόνα τους ή με τη γιαγιά και τις περισσότερες φορές μπροστά από την τηλεόραση. Οι περισσότεροι γονείς παραπονιούνται ότι αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα παιδιά τους όταν έρχεται η ώρα του φαγητού, καθώς αρνούνται να φάνε συγκεκριμένα φαγητά με αποτέλεσμα όλη η οικογένεια να μπαίνει σε έναν φαύλο κύκλο ενασχόλησης με το φαγητό. Τα αίτια του παραπάνω θέματος, πρέπει να αναζητηθούν από την πρώτη βρεφική ηλικία. Το μωρό θήλασε; Αν ναι, για πόσο χρονικό διάστημα; Το μητρικό γάλα, είναι διαφορετικό σε γεύση κάθε φορά, καθώς “χρωματίζεται” από τις τροφές που έχει φάει η μητέρα την συγκεκριμένη μέρα. Επιπλέον, το γεγονός ότι η μητέρα δεν μπορεί να ελέγξει πόσα ml ήπιε το παιδί, την βοηθάει στο να μην μπαίνει στον φαύλο κύκλο του άγχους του: “Γιατί το παιδί μου σήμερα ήπιε χ ml ενώ χτες ήπιε 2χ;” Οι μητέρες που θηλάζουν κατ’ απαίτηση τα παιδιά τους για τουλάχιστον 2 έτη, ακολουθώντας τους κανόνες του Π.Ο.Υ., μαθαίνουν να τα εμπιστεύονται και περισσότερο, ακολουθώντας τις ανάγκες του οργανισμού τους.

Πολλές οικογένειες στο μεσημεριανό τραπέζι μπαίνουν σε φαύλους κύκλους συζητήσεων και διαπραγματεύσεων, ώστε να φάει το παιδί το φαγητό ή ακόμα χειρότερα τιμωρούν τα παιδιά που δεν τρώνε. Το πρώτο και πολύ βασικό είναι να αναγνωρίσουμε ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει και στην δική μας οικογένεια. Αμέσως μετά, χρειάζεται να αλλάξουμε τους “φακούς των γυαλιών” με τους οποίους βλέπουμε το πρόβλημα αυτό και να το δούμε πιο ολιστικά. Μέσα από όλον αυτόν τον φαύλο κύκλο το παιδί ποια ανάγκη προσπαθεί να μας επικοινωνήσει  ή σε ποια δυσλειτουργία της οικογένειας μας προσπαθεί να μας κάνει να εστιάσουμε;

Επιπλέον, είναι πολύ βασικό να βεβαιωθούμε ότι την ώρα του φαγητού δεν υπάρχουν άλλοι παράγοντες που μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή (όπως ανοιχτή τηλεόραση), αλλά όσα μέλη της οικογένειας είναι εκείνη την στιγμή σπίτι κάθονται όλοι μαζί στο τραπέζι χωρίς να κάνουν άλλα πράγματα (πχ. συνομιλία στο facebook). Προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε μια ρουτίνα την ώρα του φαγητού, όπως το να τρώμε την ίδια ώρα στο τραπέζι της κουζίνας, η ώρα του φαγητού να είναι μακριά από εντάσεις και διαπληκτισμούς (αν δεν πήγε καλά η μέρα σας στη δουλειά, το συζητάμε με το σύντροφό σας αργότερα), να εμπλέκουμε το παιδί στην προετοιμασία του γεύματος και να το αφήνουμε να δοκιμάσει πριν το σερβίρουμε και τέλος και πολύ βασικό τα παιδιά να τρώνε μέχρι να χορτάσουν και όχι παραπάνω.

Πότε πρέπει να αναζητήσετε τη βοήθεια ειδικού; Όταν έχετε δοκιμάσει όλα τα παραπάνω με συνέπεια και σταθερότητα και παρ’ όλα αυτά δε βλέπετε σημάδια βελτίωσης ή ανησυχείτε για το βάρος, την ανάπτυξη ή την υγεία του παιδιού σας.

 

Κρητικού Μαρίνα
Ψυχολόγος Υγείας/ Συστημική-Οικογενειακή Σύμβουλος
marina.kritikou@yahoo.com

 

 

Πηγή φωτογραφίας: kimberlysnyder.net