Top
Παιδί και παιχνίδι: πόσο σημαντικό είναι για την ανάπτυξη του; - Κρητικού Μαρίνα
fade
11305
post-template-default,single,single-post,postid-11305,single-format-image,eltd-core-1.1.1,flow child-child-ver-1.0.0,flow-ver-1.3.6,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-type2,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Παιδί και παιχνίδι: πόσο σημαντικό είναι για την ανάπτυξη του;

Το παιχνίδι αποτελεί μια βασική δραστηριότητα στη ζωή του παιδιού. Διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη σωματική, ψυχοσυναισθηματική, κοινωνική και γνωστική του ανάπτυξη, καθώς το παιδί μέσα από το παιχνίδι έχει τη δυνατότητα να δράσει ελεύθερα, να αναπτύξει τις σωματικές του ικανότητες (ισορροπία, συντονισμός κινήσεων), τη γλωσσική του ικανότητα, να οξύνει την σκέψη του, την κρίση του, να ερευνήσει τον υλικό κόσμο, να εκφράσει τα συναισθήματα του, να αποκτήσει εμπιστοσύνη στις ικανότητες του και να μάθει να κοινωνικοποιείται και να συνεργάζεται.

Η μορφή που παίρνει το παιχνίδι, αλλάζει ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο στο οποίο βρίσκεται το παιδί. Στη βρεφική ηλικία (0-2 ετών), στηρίζεται στην παρατήρηση παιχνιδιών που είναι πάνω στην κούνια (πχ. μουσικά παιχνίδια, κουδουνίστρες). Πολύ σημαντικό είναι και το «κινητικό παιχνίδι» (μπουσούλημα, περπάτημα), όπου το βρέφος χρησιμοποιεί το σώμα του για να ανακαλύψει τον κόσμο γύρω του. Με τα παραπάνω, ενισχύεται η σχέση του βρέφους με τους γονείς και γενικά με το οικογενειακό περιβάλλον, αλλά και η κατάκτηση της αίσθησης της μονιμότητας των αντικειμένων. Στη νηπιακή ηλικία (2-6 ετών) πρωταγωνιστικό ρόλο παίζει το συμβολικό παιχνίδι, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να αναλάβει διάφορους ρόλους και συμπεριφορές που έχει καταγράψει από το περιβάλλον του, να εκφράσει επιθυμίες, ανάγκες, να ξεπεράσει φόβους κλπ. Τέλος στη σχολική ηλικία (6-12 ετών) κυρίαρχο είναι το ομαδικό παιχνίδι, το οποίο απαρτίζεται κυρίως από παιχνίδια με συγκεκριμένη δομή, οργάνωση και οριοθετημένους κανόνες, που πρέπει να γίνονται αποδεκτοί και να τηρούνται από τους συμμετέχοντες. Με το ομαδικό παιχνίδι το παιδί μαθαίνει να συνυπάρχει αρμονικά με τους άλλους και να βρίσκει τρόπους επίλυσης των συγκρούσεων.

Οι ευχάριστες εμπειρίες όπως είναι το παιχνίδι, επηρεάζουν την χημική ισορροπία και τη νευρολογική δομή του εγκεφάλου. Το παιχνίδι φαντασίας και δημιουργικότητας (όπως είναι το συμβολικό παιχνίδι με απλά υλικά), κατεβάζει τα επίπεδα άγχους και βοηθάει τα παιδιά να αντιμετωπίζουν καλύτερα τις καταστάσεις που το προκαλούν. Επιπλέον το παιχνίδι βοηθάει στην ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων, αλλά και δεξιοτήτων ακρόασης και παρατήρησης, στην ικανότητα τήρησης σύνθετων οδηγιών, στην ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και επίλυσης προβλημάτων, αλλά και της αυτό-εικόνας και της επίγνωσης του σώματος.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι είναι πολύ σημαντικός ο ελεύθερος χρόνος που αφιερώνεται στο παιχνίδι για τα παιδιά. Καθ’ όλη την διάρκεια της παιδικής ηλικίας (σε όλα τα χρόνια του δημοτικού), είναι σημαντικό να εξασφαλίζονται κάποιες ώρες μέσα στην ημέρα και να αφιερώνονται στο δημιουργικό παιχνίδι. Εξίσου σημαντική για το παιδί είναι και η καθημερινή και ουσιαστική επαφή και αλληλεπίδραση με τα πρόσωπα αναφοράς, τους γονείς του μέσω του παιχνιδιού ελεύθερης έκφρασης (όχι με τα έτοιμα βιομηχανοποιημένα παιχνίδια ή μπροστά από μια οθόνη ηλεκτρονικού υπολογιστή, tablet ή smart phone).

Ο χρόνος που περνάμε με τα παιδιά, δεν αρκεί να είναι μόνο ποιοτικός, αλλά πρέπει να είναι και ποσοτικός ταυτόχρονα για να είναι εποικοδομητικός.

 

Μαρίνα Κρητικού
Ψυχολόγος Υγείας – Οικογενειακή/Συστημική Σύμβουλος
marina.kritikou@yahoo.com

 

Πηγή Φωτογραφίας: www.infokids.gr