Top
Εσωτερικό vs εξωτερικό κίνητρο: τι θα βοηθήσει περισσότερο τα παιδιά μας; - Κρητικού Μαρίνα
fade
14977
post-template-default,single,single-post,postid-14977,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,flow child-child-ver-1.0.0,flow-ver-1.3.6,eltd-smooth-scroll,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-type2,eltd-sticky-header-on-scroll-down-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Εσωτερικό vs εξωτερικό κίνητρο: τι θα βοηθήσει περισσότερο τα παιδιά μας;

Απειλές, εκβιασμοί, στερήσεις προνομίων, αλλά και επιβράβευση με τη χρήση γλυκών ή μικρών δώρων (όπως τα αυτοκόλλητα), συνθέτουν το σκηνικό με το οποίο οι γονείς, αλλά και όλοι όσοι συναναστρέφονται με παιδιά, προσπαθούν να τα κινητοποιήσουν. Είναι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετώπιζαν τα παιδιά, οι γονείς και οι παππούδες, για να τα αναγκάσουν να συμμορφωθούν με όσα τους λένε και να ακολουθήσουν τους κανόνες.

Αν ένα παιδί δεν ήθελε να κάνει κάτι που του ζητούνταν, θα προσπαθούσαν οι ενήλικες που ήταν γύρω του να λειτουργήσουν με ένα σύστημα ανταμοιβής, όπου άλλοτε η ανταμοιβή ήταν πιο άμεση και το παιδί θα έπαιρνε μετά το πέρας της δραστηριότητας αυτής ένα γλυκό ή κάτι αντίστοιχο, ή θα ήταν πιο έμμεση και θα λειτουργούσε με βάση έναν πίνακα, όπου το παιδί θα έπρεπε να μαζέψει έναν ελάχιστο αριθμό από αυτοκόλλητα για να μπορεί να έχει αυτό το δώρο. Στον αντίποδα της ανταμοιβής, έρχεται η στέρηση, οι απειλές και άλλα παρόμοια χειριστικά τεχνάσματα, με βάση τα οποία αν το παιδί δεν έκανε αυτό που του ζητούνταν, τότε είχε κυρώσεις.

Τι από τα παραπάνω έχει φανεί να είναι μακροπρόθεσμα αποτελεσματικό; Τονίζω το μακροπρόθεσμα, καθώς αρκετοί ίσως διαβάζοντας τις παραπάνω σειρές, σπεύσουν να σκεφτούν ότι είναι αποτελεσματικό, εφόσον το παιδί μου τελικά κάνει αυτό που του έχω ζητήσει. Το κάνει όμως έχοντας έναν εξωτερικό παράγοντα να το περιμένει, είτε αυτό λέγεται ανταμοιβή, είτε λέγεται στέρηση. Τι γίνεται όμως καθώς το παιδί μεγαλώνει και δεν θα φοβάται πλέον τους ενήλικες, ώστε να υποκύπτει στις απειλές τους και φυσικά τα αυτοκόλλητα και τα γλυκά δεν θα του κάνουν αίσθηση σαν ανταμοιβή; Μήπως θα έπρεπε να προσπαθήσουμε να κινητοποιήσουμε τα παιδιά μας αλλιώς, με τρόπους πιο αποτελεσματικούς μακροπρόθεσμα;

Εκεί έγκειται και το εσωτερικό κίνητρο που αναφέρω στον τίτλο του άρθρου. Αν δεν έχουν τα παιδιά, αλλά και εμείς οι ενήλικες, εσωτερικό κίνητρο για να κάνουν μια αλλαγή ή μια προσπάθεια, πώς μπορούν να δεσμευτούν σε αυτήν και να έχει διάρκεια στον χρόνο; Είναι σημαντικό να αγαπήσουν την γνώση και τη μάθηση για να μπορούν να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικά στις υποχρεώσεις του σχολείου. Είναι καίριας σημασίας να προσπαθούν οι γονείς μαζί με τα παιδιά να βρουν τα εσωτερικά τους κίνητρα και αυτό που πραγματικά τα ενθουσιάζει και μόνο τότε θα έχουμε ορατά αποτελέσματα χωρίς να πρέπει να μηχανευόμαστε διάφορα τεχνάσματα. Είναι δύσκολο να ξεφύγουμε από αυτή τη νοοτροπία που εστιάζει τόσο πολύ στη συμπεριφορά και δίνει λιγότερο έμφαση στα υπόλοιπα κομμάτια της προσωπικότητας του παιδιού, καθώς με αυτό γαλουχήθηκαν πολλές γενιές. Αξίζει όμως να κάνουμε την προσπάθεια μας!

 

Κρητικού Μαρίνα
Ψυχολόγος Υγείας/ Συστημική-Οικογενειακή Σύμβουλος

Συνεργάτης Attachment Parenting Hellas
marina.kritikou@yahoo.com

 

Πηγή φωτογραφίας: Φαιδώρα Ρίζου